Logo Houtspel.nl

Wat wil je vertellen over jezelf als persoon?

Ik ben Elmar Jansen. Inmiddels 42 jaar oud en van kleins af aan ben ik geïnteresseerd in alles. Dat is heerlijk maar tegelijkertijd ook lastig want welke opleiding moet je dan kiezen na de middelbare school? Uiteindelijk heb ik gekozen voor de opleiding tot meubelmaker en dat bleek de beste keuze van mijn leven want daar heb ik Margriet, mijn vrouw leren kennen. Na het afronden van die opleiding ben ik verder gaan studeren. De opleiding tot stedenbouwkundige werd afgerond en daarna heb ik ook nog een periode de kunstacademie gedaan.

Uiteindelijk heb ik ruim 6 jaar gewerkt als stedenbouwkundig projectleider bij diverse gemeenten. Dat ging goed totdat de kredietcrisis langs kwam. Er waren geen opdrachten meer, mijn contract werd ontbonden en ineens zat ik zonder werk thuis. In diezelfde periode kregen Margriet en ik ook ons eerste kind. Vanuit onze voorliefde voor hout, in combinatie met de kwaliteitseisen die wij aan het speelgoed voor ons kind stelden, kwamen we toen voor het eerst in aanraking met het prachtige speelgoedmerk Grimms.

Wat is de visie achter je shop, zit er een verhaal achter en hoe lang bestaat hij al?

Het viel ons op dat Grimms toen eigenlijk nog heel onbekend was en dat dit ook nog vrijwel nergens online verkocht werd. In verband met het niet kunnen vinden van een nieuwe baan zag ik hier dan ook weer een mooie kans: Een eigen webwinkel beginnen, gespecialiseerd in duurzaam en handgemaakt houten speelgoed. Dit met als doel om dat mooie speelgoed wat we zelf eigenlijk nergens konden vinden, voor iedereen toegankelijk te maken. Margriet en ik gingen dus terug naar onze ‘roots’ en in 2011 werd Houtspel.nl een feit.

Wat is jullie doelgroep en kun je het assortiment kort omschrijven?

Houtspel is begonnen als klein hobbyproject en die hobby is inmiddels flink uit de hand gelopen. Het assortiment wat in eerste instantie enkel duurzaam en handgemaakt houten speelgoed betrof, is langzaam verder uitgebreid met meer houten knutsel en decoratie-artikelen. Eis is altijd geweest dat het hout uit Europa komt (uit duurzaam onderhouden bossen) en dat het speelgoed ook in Europa vervaardigd is. Het speelgoed zelf dient de creativiteit te stimuleren en heeft vaak een antroposofisch karakter. De doelgroep is voor ons dan ook simpel: Mensen die van knutselen houden en natuurlijk iedereen die blij wordt van duurzaam houten speelgoed dat de creativiteit stimuleert. Onze doelgroep is niet het ‘Intertoys-publiek’ maar juist wel de mensen met een vrijeschool-achtergrond. Dat zijn de mensen die de mogelijkheden van onze producten ‘zien’ en de hoeveelheid werk die er in zit kunnen ‘waarderen’.

Margriet en Elmar tijdens een van de eerste Vrije-school markten.

Is er nog iets dat we écht over jouw shop moeten weten?

Wat je verder nog moet weten over onze winkel? Ja, dat is een moeilijke. Wij vinden service heel belangrijk. Wij proberen iedereen zo te behandelen, als we zelf ook behandeld zouden willen worden. Heb je een vraag, dan zullen we er alles aan doem om deze zo goed mogelijk te beantwoorden. We proberen scherpe prijzen te hanteren maar doen niet mee aan grote kortingsacties. Die gaan op de lange termijn namelijk ten koste van het merk.

Op welke manier dragen jullie een steentje bij aan een betere wereld?

Naast dat onze producten de ontwikkeling van het kind stimuleren draait dit vooral om duurzaamheid. Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn voor ons belangrijke aspecten en daar proberen we ook zo veel mogelijk naar te handen. Zo zijn we qua stroom volledig zelfvoorzienend en wordt ons reclamemateriaal op gerecycled papier gedrukt. Daarnaast hebben merken die hun producten in samenwerking met beschermde werkplaatsen realiseren, bij ons direct een streepje voor. (Onder andere Speelbelovend doet dit maar bijvoorbeeld ook een deel van de Grimm’s producten wordt bij beschermde werkplaatsen gemaakt). Daarbij komen veel producten van duurzaam onderhouden bossen welke in Europa gelegen zijn. Dit om overmatig vervoer van producten tegen te gaan.

Als laatst proberen we inpakmateriaal zo veel mogelijk te recyclen. In de afgelopen 12 jaar hebben we – naast verzenddozen – bijvoorbeeld nog vrijwel geen inpakmateriaal ingekocht. Dat wat we gebruiken komt bij onze leveranciers vandaan en is eerder gebruikt om de producten heelhuids bij ons te krijgen. Ook hebben we afspraken met de bedrijven in de straat dat wij hun binnengekomen verzendmateriaal kunnen hergebruiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *